fredag 5 december 2008

The needs of the many...

...outweights the need of the few. Egentligen ska den klassiska Star Trek Frasen gå rakt tvärtom, men så är det dessvärre inte inom dagens politik. En skrikigt fåtal är tydligen ingenting värt jämfört med Oppositionen. Detta gäller skrämmande nog även hos de som skulle kunna ha mest att vinna. Sällan har en Opposition haft sådana guldlägen att samla folket och mana den till kamp - och det enda som skulle behövas är ett löfte om att riva upp två lagar.

Oppositionens största parti missar den här chansen. Antagligen är det för att Staten och Kapitalet faktiskt sitter i samma båt - precis som Eva Dahlgren sa under sitt patetiska tal på Folkpartiets hearing igår. På samma hearing blev vi Pirater inte bemötta med någon som helst respekt av merparten av debattörerna. Vi avbröts, hånskrattades åt, folk sade kommentarer högt när någon av oss hade ordet - men jag bjuder på det för jag hörde så mycket skitsnack så att jag var tvungen att bita mig i läppen för att inte skratta rakt ut.

Den vettigaste människan på plats som jag personligen pratade med och som hade avvikande åsikt var förvånandsvärt Henrik Pontén som jag grovt ångrar att jag ibland talat om med lite för förnedrande ton än vad som varit nödvändigt. Något jag också gillar med människan är hans väldig sunda sinné för humor. Av Alexander Bard fick jag höra "Snygga Jeans". Intressant med tanke på att byxor brukar vara ett dåligt diskuterat ämne om jag har lila på mig.

Staten och Kapitalet sitter i samma bok för att det är samma publik - även om det senare är mycket mindre PR inriktade - inte för att Socialdemokraterna gjorde det bästa valet med Mona Sahlin. Det är kanske därför de inte vill bråka med artisterna. De har ingen trovärdighet kvar. De lånar andras. Därför stödjer de IPRED. Om det betyder att de än en gång behöver blunda för folkets vilja så är det ett villigt offer som de är villiga att göra. Det kan kosta dem valet. Det kommer kosta dem platser i EU.

Oppositionen har inte levt upp till sitt namn. De stödjer också IPRED - med spridda undantag. Och helt ärligt litar jag inte på någon alls förutom de med lila tröja att försöka stoppa det här. Gör som jag. Rösta på Piratpartiet i EU 2009 och Riksdagsvalet 2010. Är du inte villig att göra det, så behöver vi ändå folk som stödjer oss som visar att de också vill slippa den här typen av lagar. Om du tycker som jag, om du känner som jag känner - och att göra det är inte copyrightskyddat - så bli Pirat. Gärna den 8 December.

Inga kommentarer: