onsdag 5 november 2008

P för Pirat

"Remember, Remember the Fifth of November, the Gunpowder Treason and Plot.
I know of no reason, why Gunpowder Treason ever should be forgot".



Våren 06 upptäckte jag att det är någonting mycket fel med det här landet. I Riksdagsvalet 06 röstade jag i enlighet med detta. Jag röstade på Piratpartiet. Jag inte bara röstade på dem, jag delade ut flygblad för att informera, jag deltog på demonstrationer, jag stod och delade ut valsedlar på min dåvarande skola på valdagen och jag satt på valvakan för att spänt invänta resultatet som dessvärre visade sig bli ett regeringsbyte som inte ådstakom någon egentlig skillnad. Jag litar helt enkelt inte på att något parti i Riksdagen tar upp mina hjärtefrågor.

Rickard Falkvinge har utlyst att idag, den femte november är "Kom-ut-som-Pirat Dagen". Jag har redan kommit ut, jag befinner mig inte i en mörk, svettig, kall garderob fylld med de kläder jag aldrig använder, jag går stolt med flaggan i topp med mina kamrater som kämpar för samma sak som jag. Jag hade - likt Guy Fawkes och Vee från hans dysta framtidsvision - tänkt att såhär i arla morgondräkt på den stora dagen att förklara varför jag väljer att kalla mig Pirat.

Jag kallar mig Pirat, inte för att jag är någon fattig legosoldat som med RPG och FN FAL åker ut i gummibåtar för att kapa fartyg längst någon sjöled för att sedan bråka med örlogsflottor, inte heller är jag en skäggig gubbe med ögonlapp, papegoja och träben med ett Linjeskepp som söker strid med Horatio Hornblowers eskader - nej, jag är en frihetskämpe som tillsammans med många andra inte gillar riktningen på det här landet. Den vänder sig alltför mycket bort från det grundlagsstiftande och traditonella statsskicket som jag växte upp med.



Pirat i vår mening är ett ord som egentligen uppfanns av media och upphovsrättsindustrin. Det var meningen att fildelare skulle förväxlas med kriminella som "kapade" modem och tvingade folk att betala hutlösa räkningar för någonting de aldrig beställt. Dessa kriminella kallades "Nätpirater" och har knappast någonting gemensamt med varken fildelare eller politiska ideér. Vanliga fildelare kapar inte modem, de är kulturintresserade människor som vill pröva någonting nytt och inte bestraffas för att de köper det. Personligen både laddar jag ner och köper - det går hand i hand. De två band jag gillar mest idag skulle jag aldrig ens upptäckt om jag inte laddat ner deras låtar. Jag kommer till och med ihåg vilka låtar jag hörde först av dem och HUR jag laddade ner dem.

När okända personer delade ut Purple Heart av Sabaton och Alien Attack av S.P.O.C.K så visste de att de gillade musiken. De ville att fler skulle göra det. Så jag laddade hem dem. S.P.O.C.K laddades ner 2002. Sabaton 2005. Jag har numera alla skivor av båda banden och sett båda banden Live. Det hade inte hänt utan fildelning. Skivorna är mera stödköp. Jag gillar att ha mina låtar på en MP3 spelare så enda gången jag faktiskt använt skivorna (eller rättare sagt EN skiva) var när jag var på semester i Danmark med en uråldrig laptop som dög till att se på film och skriva på men inte mycket mer. Då strömmade Cliffs of Gallipoli och Panzerkamphf ut från dess högtalare, och då var jag rätt glad att jag ägde skivan. Det sparade mig omaket att bränna den.

Man kan lugnt utgå från att båda banden och deras skivbolag tjänat på att jag fildelar. För många andra är det samma sak. Det finns både en kultur och vilja att köpa skivor och vi gör det. Vi är dock numera måna om vad vi köper. En artist som inte är bra kommer heller inte sälja skivor. Vi vill inte ha ännu en tuttbrud som vickar på höften och sjunger om hur hon vill ha alla oss hundra tusen som just då råkar lyssna på låten. Det är massproducerad musik och det ogillar de flesta. Riktig musik är artister som spelar för att de har kul.

Sedan har vi upphovsrättslobbyn. Deras lagar hotar rättssäkerheten i det här landet, och det är oacceptabelt. Inget företag ska kunna domdera om vår inrikespolitik, det är helt enkelt inte vettigt. Och ändå är det det som håller på att hända. Den nya lagen IPRED1 som just nu ligger på bordet ska skapa en privatpolis som ska arrestera mig, bötfälla mig och tvinga mig att betala en annons i en tidning där det står vad jag har gjort - och allt detta utan lagens långa arm.

FRA-Lagen är ett annat exempel. Systematisk massavlyssning av folket av en civil myndighet. Det är inte heller någonting som hör hemma i det här landet. Och fler förslag är på väg. Det spelar ingen roll vilken färg regeringen har i nuläget, dessa lagförslag kommer med all säkerhet gå igenom om inte någon sätter ner foten och informerar, stoppar och förklarar att det är fel.

De som sätter ner foten är Pirater. Jag är Pirat. Rickard Falkvinge är Pirat. Anna Troberg är Pirat. Emma är Pirat. Priska är Pirat. Vår kära vän Statsvetaren är Pirat. Oscar Swartz är Pirat.
Det finns 6271 registrerade Pirater i det här landet, och ännu fler i garderoberna.

Vi sätter alla ner foten, informerar, stoppar och förklarar att det är fel.

Vi är Pirater och jävligt stolta över det.

Inga kommentarer: