lördag 15 november 2008

Not Human

"I understand you seem to have entered some kind of deal with Griphook. I just want you to know this. Goblins have a different way of thinking about ownership. The item in question belongs to the Goblin who created it, not the person who bought it. In their eyes, all Goblin made items should be returned after the buyers Death. They see it as rent and the Wizards who does not return the items as thiefs."
J.K Rowling, "Harry Potter and the Deathly Hallows".

Det är inte alltid man vet om J.K Rowling har en mening med det hon skriver. Mycket av det kanske är meningen att vara humoristiskt överdrivet, men jag kan bara inte sluta att dra den här parallelen. Upphovsindustrin är Goblins. De förstår inte mänskligt tänkande - men påstår sig göra det när de de snackar om din gräsklippare. Fine, stjäl min Gräsklippare men se till att den står kvar medans du gör det och se sedan till att jag kan i domstol påstå att jag förlorat pengar på att den är borta trots att du aldrig skulle rört den om den försvunnit från min gräsmatta.

Men då är det inte stöld, eller hur? Om jag däremot vill framhäva min gräsklippares fördelar till dig kanske jag lånar ut den. Då är det dessutom en extra bonus att den står kvar. När jag var liten gjordes det genom att vi spelade av CD-skivor på band. Idag sker det med fildelning. Det är en del av utveckligen. Sluta försök stoppa den, annars står ni där, ensamma i tiden i ett förlegat samhälle. Att delta i utvecklingen är att välkomna den, att utveckla sin affärsidé. Att försöka stoppa den för att skydda sin inkomst är bara lönlöst. Där vägen är spärrad finner utvecklingen sin väg. Det är bara en fråga om tid.

I övrigt vill jag välkomna Törnebohm som just kommit ut ur garderoben som Pirat!

Inga kommentarer: