måndag 24 november 2008

Men hur ska Riker få betalt?

På kvällen finns mycket att göra om man inte har någonting att göra dagen efter. En av dessa saker är att kolla igenom dagens idiotargument för IPRED som så vackert Anna sågar och sedan slappna av framför Star Trek TNG som jag råkar ha i bokhyllan på DvD. Den förblir för övrigt oöppnad. Fan heller att jag riskerar min enda TNG DvD box genom att använda den. Nej, jag kör en fil i VLC player och noterar att Federationen är ett Fildelningsparadis.

Det går till och med så långt att William T Riker olagligen kopieras utan medgivande, vetskap - och utan att få betalt för det. Själva avsnittet ska jag kanske inte avslöja men där behandlas han som en tillgång. All den assimilerade kunskapen som William T Riker har kan nu överföras till andra skepp och andra officerare. I non-canon får han till och med Federationens nyaste slagskepp, USS Achilles under sitt befäl.

Att fildela Riker visade sig alltså vara en bra ide. Detta är inget argument för kloning dock, utan varför det av samma anledning skulle vara en bra ide att kunna klona en gräsklippare. Nu kan vi inte klona (eller ens replikera) Gräsklippare.

Tänk om det hade varit så att efter att Riker kopierats att Stjärnflottan skulle avkräva Enterprise böter, fängelse och nedrustning för att de kopierat vad som i kontraktsterm är deras egendom? Det skulle bli ett jävla liv (och säkerligen också ett bra avsnitt) för att Riker skulle hävda att han är han och att Stjärnflottan inte får bestämma över honom. Mr Data är en maskin och kan inte beodras till Självmord - men det tog sin lilla tid att få igenom.

På samma sätt är inte kultur nödvändigtvis skiv och filmindustrins illektuella egendom. Den finns där på pappret, som skydd för att vem som helst inte ska få slå pengar av den - och det är som sig bör - men om jag vill ta med kulturen för att dela den med mina kompisar så skall jag tydligen stämmas för det. Det fungerade med band. Det fungerade med VHS. Med samma teknologi som Skiv och Filmindustrin nu fördömer så använder de dem för att jaga de som vågar fildela deras musik.

Just nu spelas "Next in Line" av S.P.O.C.K. Det är Androids röst jag hör - inte den personen som vill stämma arslet av mig utifall jag laddar ner filen bara för att jag inte vill rippa från min CD. Om jag stäms för fildelning av ett verk jag äger får fortfarande Android inte ett öre. Kiss vill inte ge ut ett nytt album - för att fansen laddar ner det "och Kiss sysslar inte med välgörenhet". Att fans inte betalar för musik anser jag vara en spark i ansiktet på deras trogna.

Grabbar. När slutade det bli kul för er att sluta spela? Musik skall göras för att man vill delge och underhålla. Gör man det bara för pengarna blir resultatet sällan bra. Och skyll inte på Fildelning om ni vill sluta. Pengar får ni när ni uppträder och säljer Merchendise. Det är inte fildelarnas fel att er vinst per såld skiva blir sju kronor. Om jag stäms för att "I love it loud" finns på min hårddisk så får ni fortfarande inga pengar av det. De går till samma personer ni har att skylla på att skivförsäljning för er enbart är ett sätt att få folk att boka er.

Festivaler - bland annat Sweden Rock - har börjat med en annan taktik. De kollar hur mycket bandet fildelas. Det har visat sig bra och det har också börjat löna sig både för artister och festival. Och det är det som är framtiden. Bra musik sprids - av fansen.

Inga kommentarer: