onsdag 26 november 2008

Jag ångrar just nu...

...att jag såg filmen "Låt den rätta komma in" på bio. Jag gör verkligen det. Filmen var inte dålig, tvärtom. Men filmmakarna gjorde filmen av fel anledning.

Utan IPRED så vill de inte göra fler filmer.

Det är så dumt så klockorna stannar. Filmer ska inte göras enbart för att få ut statligt bidrag för kultur, utan de ska också göras ifall man vill förmedla eller tolka någonting. Att de ska gå bra är visserligen också viktigt då detta finanserar projectet, men snälla rara - såhär kan ni bara inte säga. Antingen gör ni filmer av en anledning som inte är pengar och ära eller så skiter ni i det. Om ni anser att pengar är motiveringen för att filmatisera en jävligt bra bok har ni tappat spåret. Det är inte pengar som ska motivera en film. Det är en bra idé som skall göra det.

Jag har sett två filmer den här hösten
. Två filmer som jag ansåg var värd att se på Bio. Låt den rätte komma in är en av dem. Quantum of Solace är den andra. Båda tyckte jag var tillräckligt bra för att jag skulle fixa biljetter till dem.

Dessutom kan vi ta bort argumentet om att det är lätt att hitta filmen.
En sökning efter Låt den rätta komma in ger mig en ljudbok. Inte filmen. Jag kollade även topplistan över mest nerladdade filmer. Där finns den inte.

Tydligen är det inte bara Janne G som kan skriva saker utan att kolla fakta först.

3 kommentarer:

David sa...

Så du menar alltså att folk ska gå ekonomiskt back för att du ska få kolla på gratis film som dom har gjort?
Att folk ska bjuda dig på allt du behöver utan att behöva göra minsta motprestation? I vilken fantasivärld lever du i?

Fildelning har gradvist genom åren försämrat kvalitén avsevärt på framförallt musik men även på film genom att det numer är så otroligt svårt att livnära sig på det om man inte prostituerar sig hos de stora bolagen och gör något superkomersiellt. Dagens konstnärer dom riktiga skaparna har idag andra yrken och sysslar med musik i bästa fall på fritiden eller inte alls längre för att det är för mycket jobb helt enkelt och det funkar inte om man inte kan få tillräckligt betalt för att leva ett drägligt liv.
Skäms

Anonym sa...

http://thepiratebay.org/torrent/4510288/Let.the.Right.One.In.LIMITED.SUBBED.READNFO.DVDSCR.XviD-SAPHiREA

Dem har kollat upp fakta.

Jonathan sa...

@Anonym: De sa att den var lätt att hitta. Att översätta titeln fungerar visserligen, men ordet "enkelt" antyder just det. Att översätta titeln fungerar också, men pröva söka på det.

http://thepiratebay.org/search/Let%20the%20right%20one%20enter/0/99/200

@David: Du verkar helt ha missat poängen. Jag har aldrig sagt att film ska vara gratis, jag skrev också att det är viktigt att filmen går runt ekonomiskt - samt att jag faktiskt betalar för den film jag ser - för det mesta.

Detsamma är inte sant när det kommer till datorspel då så få spel släpper Demon nu för tiden.

Jag tänker inte skämmas för mitt politiska ställningstagande och att säga att Fildelningen ligger bakom att 8 av 10 nya artister är tjejer med stora bröst utan talang eller - gud förbjude - rappare nr 100 000 är bara fel.

De som prosituerar sig till skivbolagen och försöker leva på skivorna misslyckas i slutändan. Detsamma gäller om man får miljoner i filmstöd från oss skattebetalare.

En Artist lever på att visa upp sig live, så har det alltid varit.