tisdag 11 november 2008

Datorspelsdravel

Red Alert 3, Wrath of the Lich King, Far Cry 2, The Secret Service....

Så mycket spel, så lite fritid.

Red Alert 3 kan jag lika gärna börja med. Det spelet är köpt, och det med halv glädje eftersom Westwood tydligen inte har rört sin välsignade hand vid det här spelet, men det blir bra ändå. Det som gör Red Alert bra och roligt finns fortfarande i spelet, det är puns, fördomar och Sovjetisk Marchmusik samt respektfulla referenser till de tidigare spelen. Det är kul även om man ibland finner att datorn blir FÖR beroende av att använda supervapen för att krossa dig - att strategiskt försöka ta dig förbi ett försvar får du spela Multiplayer för då Supervapen är väldigt enkla att förstöra.

Wrath of the Lich King har inte kommit ut ännu, men jag hämtar ut mitt exemplar i morgon på Webhallen vid Midnatt. Tills dess spelar jag World of Warcraft måttligt. Lär ändras från och med Torsdag morgon.

Far Cry 2 är dock årets besvikelse. Det är långt, tråkigt, för långa restider inget djup i karaktärerna, oändligt med orealiska fysikmodeller där en vanlig träplanka är lika skottsäker som armerad betong. Dessutom verkar Hawaiitröjor automatiskt förvandlas till skottsäkra västar och din G3KA4 förvandlas från ett rekylmonster till en fjunig 22:a och låter därefter. Detta är något jag stör mig oändligt på i datorspel - när vapen inte beter sig som de ska.

Det är dock anledningen till att jag spelar Secret Agent, dagens dobbel. Nerladdat för att få en hjärndöd Shooter att spela, ett skott räcker för att döda fienden, kontrollerna duger, tillräcklig variation i nivådesignen och buggar så det räcker att invadera en inseksgiftsfabrik. Trots det är det kul, även om en H&K MP5 ibland får fysikmotorn ur spel och skickar en motståndare fastnaglad vid en vägg.

Återgång till ny spelrunda i Red Alert 3 får det bli.

1 kommentar:

David sa...

Hej, heter spelet Secret Agent? hittar inget på det, verkar som du säger lagom slött å lira...