lördag 11 oktober 2008

The Sound of her voice

"There is an old saying. Fortune favours the bold. I suppose we are to find out."
Cpt Benjamin Sisko, USS Defiant

Hitta PMR. Check. Packa ner stridsselen. Check. Se till att det inte ligger någon kula i loppet på G36:an. Check. Allt ner i en stor väska som ställs vid dörrn. Check.

Jag håller på att förbereda mig inför dagens Airsoftspel på Klacken och kan fortfarande med ett leende tänka på igår ikväll. Vi pratade på Skype, vilket i och för sig inte är ovanligt men vi brukar inte prata så länge. Vanligtvis så pratar vi i kanske tio minuter innan det blir tyst för länge. Vi hittade ett sätt att motverka det på.

Vi diskuterade förutom saker som är tillräckligt personliga för att inte reciteras politik. Hon mest på vilket sätt jag var politiskt aktiv. Det var inte kul att säga att Privata organisationer får polisbefogenheter, att staten vill övervaka alla ("They just want to legalize something they done for a long time, John") och att vår regering (liksom deras enligt henne) är dum i huvudet.

Representativ Demokrati ska inte betyda att en massa människor ska komma med en massa lögner för att bli tilldelade makt. Representativ Demokrati betyder att partier kommer med förslag och folket röstar på det förslag som de tycker bäst om. Så självklart får de partier som redan sitter i riksdagen miljonbudgetar av skattebetalarnas pengar för att driva sin propaganda. De som inte sitter i Riksdagen får ingen. Även fast jag kan se varför så anser jag också att det blir lite fånigt att ett parti behöver hela 3.5% av folkets stöd för att kunna få statligt bidrag för att vara ett parti. Representativ Demokrati betyder också att partipiskan både är bra och dålig. Ett parti kan inte ha en person som röstar fritt hela tiden. Men det kan inte heller ha en viljelös drönare som inte kan agera själv. När folket ropar ska riksdagsledamöterna agera - efter deras vilja). Det är det som de får en kungalön per månad för att göra.

När de flesta röstade på Alliansen tror jag att det var för att många var trötta på den sittande regeringen och dess åldrande myglande Person på påfågelstron med Bodströmssamhället i backfickan. Nu är Bodström helt plötsligt på vår sida. De lagförslag han hjälpte plocka fram kritiserar han. "Bodström och Falkvinge kritiska till nya förslaget" var en rubrik som fick veteraner från 2006 års valrörelse att skrocka glatt. Jag tycker personligen att Bodström förbrukat mitt förtroende i den här frågan. Han är kritisk av andra anledningar än att han gillar frihet. Hörrö Tomas. En Grillad med Pucko, tack.

1 kommentar:

Emma sa...

Kikande in här lite bara:)