torsdag 23 oktober 2008

Polisen och Pontén

När jag var yngre hade jag en stor respekt för polisen. Det har jag givetvis fortfarande, men den var större då. Idag respekterar jag dem för vad de gör, för vad de representerar - och för att de fortfarande är killarna i de vita hattarna. De följer regler. Deras befogenheter ges inte bort lättvindigt utan för att ens få ha brickan så måste de gå en LÅNG utbildning.

Det här vill den nya lagen IPRED göra slut på.


Pirater. Jag. Mina kompisar. Vi ska bestraffas för att vi tar åt oss ny teknik. Därför ska vi förföljas av en polis, domstol och bödel som inte tjänar någonting annat än sin egen inkomst bara för att de inte följer med i tekniken. Hur fan tänker dem?

Om någon nära mig blir mördad är det självklart att jag inte får bestämma straffet. I min sorg är det mycket troligt att jag överreagerar och går ut ur vad som är rimligt. Skulle någon nära mig bli mördad skulle jag antagligen helst vilja se att personen blev avrättad. Hämnd är en logisk och högst mänsklig reaktion på en sådan händelse.

Och det är hämnd som också kommer ligga bakom IPRED. Vi vågar utmana dem, vi vågar försöka hitta nya vägar för kultur att spridas, vi vågar kämpa för att förnya samhället.
Detta ska vi bestraffas för. Det är inte lämpligt att en familjemedlem till en mördad ska få bestämma straffet för mördaren. Och likaså är det inte lämpligt för stora bolag att få befogenheter att jaga efter oss som vill förändra samhället till det bättre.

Den här Piratjagarlagen är ingenting annat än en hämndlag. Det är inte ens Öga för Öga. Det är en blodsdroppe för båda dina ben och en arm.

Det värsta är att lagen stressas fram. Den skyndas så att vi inte ska kunna reagera innan det är försent. Den stressas fram så att vi ska kunna återigen få höra att "Nu är den igenom och ingenting kan ändras". Lagar kan ändras. De måste ändras för att samhället ska gå framåt. Men den här lagen får inte gå igenom. Om den går igenom så kommer medborgare jagas, bötfällas och dömas för att de delar med sig att fri kultur. Och de kommer göras så utan bevis. Inget demokratiskt land kan acceptera någonting sådant.