tisdag 21 oktober 2008

Frågan - men vågar du ge dig svaret?

"Hur bra nazist skulle du vara?"

Konstig fråga, eller hur? Men ställ den till dig själv. Försök vara ärlig med dig själv. Det är få som kan det. Intressant nog så blir svaret från de flesta "För fan, jag skulle fly landet/gå med i Motståndsrörelsen". Det svaret kommer från människor som inte ser det farliga i vart det här landet är på väg.

Frågan är inte på något sätt en kuggfråga, eller lurig på annat sätt. Den handlar om att du ska sätta dig in i hur situationen var i Tyskland 1930 respektive 1936. 1936 var den på de flesta sätt bättre för större delen av befolkningen. Hitler blev utnämnd till Årets Statsman av New York Times för sitt arbete. Sedan var det ju då Judarna. Homosexuella. Kommunister. En minoritet. Ingen brydde sig nämnvärt hur det gick för dem. Det angick inte dem. Det var något de inte såg. Kanske rentav inte ens brydde sig. De hade nya bekväma liv och en politiker de flesta litade på.

Sverige befinner sig just nu i en osäker period för landet
. Extremhögern och Extremvänstern är på march igen. Lagar antas som misstänkliggör befolkningen. Vi ska spåras, vi ska övervakas, vi ska under alla dygnets timmar skyddas från vad vi kan tänkas göra.

Jag växte inte upp med Baider Meinhoof och deras Rödaarméfaktion. Jag växte inte upp på den tid då Flygplanskapningar var vanligare än Bacon och Egg på en engelsk frukost. På Bulltofta, en liten skitflygplats landade ett flygplan 1972. Svenska passagerare hotades till livet.

Det skreks inget om övervakning. Vi var ju "The Good Guys". Övervakning av folket lämnade vi åt Sovjetunionen. Det skreks inget om hårdare tag. Vi var en Demokrati. Vi skulle lita på folket.

Lennart Geijer, gav efter för kaparnas krav
, och ingen skadades. Dårskap, givetvis då en lyckad terroraktion bara uppmuntrar till fler. Vi hade tur som inte blev primärmål fler gånger.

Det här var 40 år sedan. Då skedde den senaste Terroristaktionen i Svea Rike.

Jag vet inte vem som sade det här citatet, men det var på en Amerikansk Debatt från Senaten som jag såg ett Youtubeklipp på. Jag får ursäkta eventuella felaktigheter då det tas från minnet:

"China thanks Mao for 9/11. Now they can restrict liberties in the name of Terrorism. Syria thanks Allah for 9/11. Now they can restrict liberties in the name of Terrrorism. Russia thanks the God so few of them belive in for 9/11. In the name of Terrorism, they can justify the antrocities they bring upon their people".

Jag återgår till frågan. Hur bra nazist skulle du vara? Kanske är du redan en. Bara i ett annat land, i en annan tid, fast i en tro att allting kan offras så länge du inte ser det, så länge du inte drabbas och så länge som du inte förlorar det bekväma monotona liv du lever.

9 kommentarer:

SolGuru sa...

Men nu ska ju lagen till stor del skydda mot "nazisterna", så då är det väl rimligen lugnt..?

Jonathan sa...

Om nazisterna eller extremkommunisterna kommer in i Riksdagen är det dem som bestämmer lagen men det är inte min poäng.

Min poäng är att om det fortsätter så här så behöver vi knappast extremhögern eller extremvänstern för att bo i ett obehagligt land.

Thomas Tvivlaren sa...

Bra skrivet Jonathan! Får mig också att tänka Martin Luther King J:rs citat:

History will have to record that the greatest tragedy of this period of social transition was not the strident clamor of the bad people, but the appalling silence of the good people.

Mattias sa...

Ockupationen av den Västtyskaambassaden 1975 måste väl ändå anses som det senaste terroristdådet i sverige, annars mycket bra skrivet!

Rickard Olsson sa...

Mattias, ska man vara petig så var den västtyska ambassaden inte svenskt territorium.

För övrigt vill jag föra till protokollet att jag faktiskt gått med i motståndsrörelsen...

Jonathan sa...

Som RO skriver, det var inte riktat mot oss. En gisslansituation på Amerikanska Ambasaden idag skulle ligga under vår jurisdiktion att utreda och ingripa mot, men den är inte riktad mot Svenska Medborgare eller intressen.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jonathan sa...

Jag har en väldigt öppen policy när det kommer till kommentarer, men reklam från Vaken.se tolereras inte.

humanistjavisst sa...

"På deras frukt ska ni känna igen dem."
Den som inte förmår göra motstånd mot små förtryckande regler och normer lär knappast göra motstånd mot stora diskrimineringar. Det tror jag kommande förtryckare är medvetna om - därför väntar jag för egen del ingen nåd från dessa när den dagen kommer...