tisdag 2 september 2008

FRA och ekorren

Idag fick mina katter en ny rumsgäst på sitt favoritslöställe, vilket råkar vara mina föräldrars rum. Det vätter ut mot en skogsdunge och via ett nära träd hade en Ekorre råkat hoppa in i rummet. Mina katter blev inte alltför nöjda med att en panikslagen gnagare störde deras eftermiddagslur och började genast ta en titt på vad Ekorren var för typ. Som tur var de rätt högljudda i sina försök att få ut Ekorren vilket gjorde att jag undrade vad som stod på och kom och tittade. Det blev sedan en rätt enkel sak att öppna det större fönstret och sedan kunde Ekorren sitta i sin gran igen.

Och så är det även med en demokrati.

Ekorren i min historia kan lätt ersättas med de lagförslag som inskränker på min personliga integritet. Min lägenhet är en Demokrati. Mina katter är bloggare. De ligger i sin slumber och kliar sig på magen, gör ett och annat här och där - men när något är fel ser de till att någon får veta om det, nämnligen de som kan slänga ut det som inte ska vara där - må vara att det kom dit av en olyckshändelse och kanske rentav okunskap.

I mitt rum fanns det dock inte någon som hindrade mig från att slänga ut ekorren, och hävda dess rätt att bo och försvara i en plats där den enligt naturlagarna inte hör hemma. Det är därför Ekkorn satt i granen och inte i min vardagsrumssoffa.

Inga kommentarer: