onsdag 10 september 2008

"Conn, Six. We play in five..."

"Chavez here, I just dropped two." The excitement of the moment masked the shame of how easy it had been. This was pure murder.

Femtio gånger. Säkerligen fler. Det är så många gånger jag har spelat om uppdrag i Rainbow Six, Raven Shield. Nu när jag tänker på det är det med all säkerhet fler. Bara flygplatsuppdraget tar mig tre-fyra försök - trots att jag numera kan kartan och taktiken utantill. Och fuskar gör jag ibland. Kan misslyckats trots den inskrivna "Godteam" koden.

Varför jag misslyckas är olika. Ibland har jag glömt att utrusta en lagmedlems MP-5 med ljuddämpare eller så har en av krypskyttarna kommer för nära fönstret där ena gisslan hålls fången. I andra så tittar en terrorist ut vid fel tillfälle.

Att höra "Alpha, Go" och sedan se sin plan för storming av ett enda rum utföras av åtta personer - som kämpar mot två, max tre - och ändå kan något gå galet. Det pinsammaste hittils var efter en perfekt operation då jag dessvärre valde fel granat. Istället för en chockgranat blev det en splittergranat. Jag, gisslan och fyra ur teamet döda.

De tidigare spelen var om möjligt värre. Där kan vi tala om uppdrag som fick mitt att slita mitt hår. Men jag erkänner, jag är ett stort Rainbox Six fan och kommer så förbli.

Det är därför det är så jävla sorgligt att Rainbow Six Vegas ens skapades.

Ingen planering. Inga skadade lagmedlemmar. Oändligt med orealism. Oändligt med brott mot vad som var kärnan i de tidigare spelen. Jag vet att jag spelade Lockdown men där hade man i alla fall deras många referenser till boken att luta sig på. Detta existerar inte i Rainbow Six Vegas.

I de ursprungliga Rainbow Six spelen kunde du ha tolv man och oftast behövde du dem alla.
Raven Shield sänkte antalet soldater i fält något, men kompenserade detta på annat sätt. Det är i alla fall fortfarande det Rainbow Six spel jag tycker bäst om.

Lockdown började den saboterande trenden, men flöt ändå på rätt bra. Det fanns ett planeringsstadium där du kunde välja dina lagkamraters vapen, och speltekniskt så var det inget fel på det, trots att du bara hade tre man med dig. Visserligen var det högst orealistiskt att du hade oändligt med ammunition till din pistol men det kan jag förbise ifrån. Dina lagkamraters vapen påverkade ofta hur uppdraget fortlöpte och det gällde väldigt ofta även ditt eget ! Du kunde bara ha ett vapen med dig + sidovapen och ammunitionen kunde mycket väl börja tryta halvvägs in i uppdraget - speciellt om ditt mål var Escape and Evade.

Vegas däremot börjar friskt med att introducera din karaktär ståendes med en MG36 och en MP5 med skjutkolv i handen + pistol i bältet. Förutom det oerhört otympliga i detta (Jag har skala 1/1 Airsoftkopior av G36 och Mp5 hemma - Ja, jag provade) så är det inte troligt att elitsoldater skulle tynga ner sig med att bära en automatkarbin och en K-Pist, speciellt när omständigheterna inte ens krävde det. De förra spelen höll sig utmärkt till regeln om ett huvudvapen och ett sidovapen och det dög utmärkt. Så hur är det med ammunitionen till dina två stora vapen? För det första vill jag ha deras väst. Den verkar kunna ta en hel del magasin med kapacitet för 7.62 ammunition. För det andra så går det att hitta lite här och var, om än inte på de fiender du skjutit.

Planering saknas. Du möter horder av fiender som i alla tidigare spel förutom Lockdown skulle ge dig en snabb och högst våldsam död av dig och gisslan och den här gången har du inte ens referenser till den underbara boken att trösta dig med. Jag skakar bara på huvudet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vad gick fel? Vad hände med min underbara spelserie? Varför var de tvugna att förstöra den?

Nu ska Rainbow Six Vegas bort från min hårddisk. Sedan ska jag fortsätta spela Raven Shield som ingenting har hänt. Dessvärre verkar resten av världen inte riktigt hålla med mig.

Rainbow Six Vegas hyllas som den bästa taktiska shooter på flera år. Har spelvärlden redan glömt bort Raven Shield, Athena Sword, Urban Ops och Rouge Spear?

Det verkar inte bättre än så. God natt.

Inga kommentarer: