lördag 23 augusti 2008

Chanser och Procent

Jag vet inte riktigt hur andra tänker när de tar en chans, men för mig är det oftast en liten kalkylering baserad på vad jag vet. Det är oftast i tiotal procent och desto mer riskfylld chansning, desto mindre chans att den lyckas. Ibland blir jag cynisk och tänker att chansen alltid är 50%, men det blir tråkigt att tänka så i längden. Lika odds är till för de som tycker livet ska vara rättvist.

Personligen tycker jag livet blir det man gör det till, och kan man då inte chansa på långoddsen så borde man i alla fall göra det ibland, vilket var min situation igår. Då tänkte jag inte ens över det hela men såhär i efterhand är det lätt att konstatera att vinsten var värd risken och skulle det inte fungerat så hade det för mig personligen inte spelat mycket roll.

Det är också så det fungerar i valtider.

En röst läggs. Den räknas. Och blir till en i högen på ett parti. Du har sagt vad du vill rösta på. Och det är därför jag blir så sur när jag hör folk säga att de sympatiserar med ett parti, vill rösta på dem - men att detta skulle vara att kasta bort sin röst!

En röst går inte att kasta bort. Det är din demokratiska rättighet, och vad du lägger den på är en del av vad du är. Allas rösträtt är lika. De sju partierna som vi har nu kommer inte stanna där förevigt, även om det kanske ser ut så. Varför det är så skulle jag nog kunna citera Tom Clancy för.

"Du har inte lärt sig spelet, Jack. Av hela befolkningen skulle 80% rösta lika, oavsett om kanidaterna var George Washington eller Mao. Resten av befolkningen tänker när de röstar. Det är dem du måste övertyga."
(Fritt översatt ur Executive Orders)

Förändring är en del av ett samhälle. Detta gäller även dess riksdagspartier. Men det är inte Riksdagspartierna som ådstakommer förändringen. Det är du. Och oavsett var alla andra nio miljoner rösterna hamnar någonstans, vad vill du säga att du röstade på?

Det du trodde på, eller för att kunna säga "Haha, min sida vann"?

2 kommentarer:

Landet som gud glömde sa...

När det gäller SD.
Alla andra partier har ju svikit det svenska folket på punkt efter punkt. Varför gå med på att allas våra gemensamma resurser omfördelas till utomeuropeiskt slödder?

Men nog blir det mer än 4,4%, systerpartiet i Norge - FRP fick nyligen 34% i en opinionsundersökning.

Jonathan sa...

Texten avser Piratpartiet visserligen, men den är minst lika giltig för alla andra partier.

Jag struntar mest i vad folk röstar på, så länge de röstar för vad dem tycker är rätt.