fredag 29 augusti 2008

Centerpartiets FRA-Hearing

Idag var jag och besökte Centerpartiets FRA-Hearing på Östermalm. Det var en intressant tillställning där gamla kontakter dök upp och nya knöts. Det var också segt emellanåt men detta kompenserades gott och väl av de intressanta frågorna och de duktiga i panelen.

Det blev också intressanta samtal med Alice Åström från Vänsterpartiet och Göran Thingwall som jag argumenterat med tidigare (Utanför Riksdagen och i Vaxholm) och som hade kommit lagom till teknikdebatten. Det blev också kortare samtal med Clarence Crafoord från Centrum för Rättvisa (som hjälpte mig förstå den Tyska lagstiftningen bättre) och givande samtal med Christian Engström och Tommy F.



Under debatten upprepades vid flera tillfällen att FRA redan spanade i Kabel (vilket även kommer visas under debatten då den sänds på TV), och mot slutet fick även den Piratlila delegationen iväg lite frågor, då främst riktade till FRAs modige representant Mats Nordqvist som får sägas vara en av de få som faktiskt var förespråkare på plats.

Det var väldigt mycket bra som blev sagt, och väldigt bra frågor även om vissa tog sig friheten att bryta mot ettiketten under Publikens frågestund. Själv frågade jag vilka kriterier som användes vid utbyte av underrättelsematerial men är inte helt nöjd med svaret. Jag har full förståelse om det beror på situationen men det är inte vad hans svar handlade om. I övrigt gjorde Mats Nordkvist en rätt fin show, men lyckades inte riktigt motivera verksamheten. Dock var han bara inkallad som Tekniskt kunnig och kunde antagligen inte ge några tydligare detaljer om de övriga förhållandena för FRA. Han gjorde dock inte någon hemlighet av att de byteshandlar information, men försökte få det att låta ensidigt.



I övrigt kan jag nämna att det var väldigt gott Kaffe på platsen, någonting som är viktigt om du förväntas sitta på en någorlunda bekväm stol i sex timmar och att jag måste skaffa en sådan dator som CE har skaffat sig. Liten, bekväm och verkar som gjord för den typen av möten.

Jag är inte skapt för att skriva med en penna.

Inga kommentarer: