fredag 13 juni 2008

En historia

Jag heter Jonathan och jag är emot FRA Lagen.

En enkel mening i sig. Väldigt simpel. Jag är heller inte ensam. Det finns väldigt många av oss som är emot FRA Lagen.
Som delar ut flygblad. Manifesterar. Skriver bloggar. Gör Aktioner. Är Rädda.

Rädda för att den vackra demokrati vi läste om i skolböckerna skall försvinna.

Som tack blir vi ibland hånade av de som inte förstår lagens innebörd eller inte tror att det går att påverka. Eller inte ens trodda av
de som i sin naiva syn på Staten tror att det här är ett påhitt. Och det är dessa människor vi kämpar för.

Vi kämpar för de som inte ens vet att den här lagen existerar. För gammelmedia skriver inte om den - och som Aftonbladet en gång
sa i tiden - "Skriver inte media om det, så finns det inte". Media har svikit samhället. Därför har individen tagit över.

Att arbeta mot FRA är stort. Det är något jag nästan inte ens förväntade av mig själv. Det är sådant man läser om på Wikipedia och
tänker att "De där personerna, vilka jävla hjältar. De hjälpte till att göra samhället till någonting som alla kunde vara stolta över".
Jag förväntar mig sådant av andra. Inte av mig själv. Men jag kan inte sitta still när Demokratin i det här landet hotats.

Har jag rent mjöl i påsen? Kanske det? Kanske inte. Det beror på vem du frågar. Somliga skulle nog säga att mitt mjöl var rent. Andra skulle
säga att mitt mjöl inte var mjöl, utan Kokain.

Och tänk om mjöl blir olagligt om tio år?

Jag upptäcker när jag skriver detta att många tankar går runt i huvudet på en gång. Det finns hopp. Rädsla. Stolthet.
Hopp över att vi ådstakommer någonting! Rädsla över att det inte kommer räcka till. Stolthet över vad vi ådstakommer.

Det sades en gång att en människa är vad han kämpar för.
Vad gör det mig till?

Den frågan överlåter jag till den som om några år skriver Wikipediaartikeln om den här händelsen.
Vad jag vet är att jag heter Jonathan, och är emot FRA-Lagen.

Detta är ett tack till ni andra som också är det och kämpar för att informera andra.

Om fem dagar får vi veta om det gett resultat eller om kampen fortsätter där.

1 kommentar:

Kramer sa...

Fin skrift har varit i de tankarna också.

Namn: Anders , EMOT