torsdag 24 april 2008

The songs of my life...

En intressant debatt som bröt ut bland mina kompisar är hurvida vissa kopplar musik till olika perioder av livet automatiskt och om det händer hos alla. Det senare visade sig lagom korrekt och vi började göra små listor över vad vi kopplade till vad. Så vad jag tänkte göra (och som du gissat) är att rada upp min lista. I det fall där låtnamnet är en länk, klicka på den så får du en länk till Youtube.

Fångarna på Fortet:
Den här nämnde ingen - förrens jag gjorde det. Då spårade debatten ur och återfick aldrig riktigt samma skepnad då vi istället började diskutera Nostalgi och barndomsminnen. Då låten poppar upp minnen från när jag var 4 till 8 år så säger jag lite kort några ord som beskriver det bättre:
Cykla i Rålis, Fritids, Landstället, Sega Mega Drive, Dubbelsängen med ett stökigt rum där man knappt kunde gå på golvet.

Hard Rock Hallelujah - Lordi:
Den här låten speglar mitt liv när den kom ut och jag anser fortfarande att tjejen som spelar huvudrollen i videon är en av de sötaste jag någonsin sett. Den här låten hamnar på listan trots att den inte på något sätt speglar ett positivt eller ens lyckligt liv för det var inte vad jag levde då den här låten lyssnades på som mest.

Jag kan omöjligt lyssna på den här låten när jag är glad utan att bli nedstämd. Den innehåller för mycket negativa undertoner om vänner som inte var vänner, om kärlek som fick sin olyckliga kulmen och om en efter allt klokare Jonathan som blev Piratpartist.

Eye of the Tiger - Survivor:
Högstadiet. Jag gick i sjuan och fick precis komma in på Ungdomsgården. De hade Karaoke. Det här var inte den låt jag ställde upp med först - men det var den jag senare blev mest känd för att sjunga. Nu kan man ju fråga sig hur en blyg kille som var ny på stället kunde få för sig att sjunga Karaoke men det gjorde jag faktiskt.

Det här var i själva verket en rätt bra period i mitt liv, problemet var bara att jag inte insåg det och i ungdomligt oförstånd kastade jag bort chanser på både tjejer, mer kompisar och annat. Det satte dock en kall beslutsamhet i mitt liv som har följt mig sedan dess och fått mig att aldrig ge upp.

Alien Attack - S.P.O.C.K:
När jag började lyssna på bandet Star Pilot on Channel K (S.P.O.C.K) så hade jag precis börjat på gymnasiet. Det var den här, E.T Phone Home och Never Trust a Klingon som var de låtar jag hade av gruppen då och det skulle dröja två år innan jag hade alla bandets låtar. Här var jag återigen lite i en ny miljö och skulle anpassa mig därefter. Det gick inte alltför bra kanske men det flöt på framåt.

Här började det som skulle slutligen eskalera i början av 2006. Och här började även Jonathan förstå att vara vuxen var inte alltid så lätt.

Wolfpack - Sabaton
Nåväl. Nu börjar vi komma in på Våren 07. Det var inte den roligaste våren som hänt då en släkting i Österrike dog och vi var tvugna att bo i hennes hus de dagar vi var där. Jag mådde fysiskt illa av det och vad som räddade mig var den här låten. När allting blev för mycket så kom lurarna fram, kopplades in till Laptopen och jag lyssnade på den här låten medans jag tänkte på några saker en rar person (du vet vem du är) sa till mig innan jag åkte.

Det fick mig också att tänka rätt mycket på att jag var tvungen att utstå liknande saker i verkligheten och fick mig att undra vilka jävla mupphuvuden som skulle välja sitt liv över någon annans.

Honorary Mentions:
Burning Heart - Survivor (Våren 07)
Glenn - Björn Rosenström (Sommaren 04)
Be mig - Nordman (Året 98)


Ni får gärna kommentera era egna listor. Det är alltid intressant att veta vad folk kopplar till vad. Hmf. Jag har alltid varit en nostalgisk typ verkar det som.