lördag 15 mars 2008

Ny seger för Pirater säger Ung Pirat.

SvD har en artikel om att det är för kostsamt att jaga fildelare. Äntligen så har de förstått att Skärmdumpar kan förfalskas, antagligen efter att ThePirateBay flashade runt med sin skärmdumpsmaskin där alla IP-nummer pekade mot Antipiratbyråns sevrar.

De flesta i Ung Pirat som jag pratat med säger jag att detta är en seger för de Pirater som slåss för Fildelningsrätt för att det betyder att det blir väldigt kostsamt för företag att censurera en del av samhället om de nu vill ägna sig åt sådana diktuturfasoner men någonting säger mig att det inte räcker till. Med tanke på att alla de åtgärder skivbolag och andra dylika organisationer satt igång med så borde deras arbete för att förhindra fildelning orsaka fler förluster än filderarna gör, trots att man räknar varje nerladdad låt som en såld skiva, en grov överskattning mao.

Länk till Piratpartiets Pressmedellande.

Vi syns i Bryssel, 2009, Pirater.

1 kommentar:

Deevo sa...

Jaha, då var tillbaka på ruta ett igen. Ett helt värdelöst förslag till lag. Verkar som om de inte har en aning om vad de pysslar med. Har de inga tekniska rådgivare? Det här är ju rena dagisnivån.

Själv knackade jag för 5 år sen ett primitivt program som kontinuellt bytte ip-nummer och där om jag kände för kunde välja vilket ip som helst. Tog mig 10 dagars effektiv knackning på den tiden och det funkade hyfsat, med lite störningar från nätleverantören;) Kan man det minsta om teknologi så vet man att man själv bestämmer över datorn och inte tvärtom, och man bestämmer själv helt och hållet vad man vill någon ska hitta i ens dator. Det här verktyget är vi användare verkligen kungar över.

Antagligen vill de inte åt några ungdomar eller oss äldre som skapade nätet, utan Bettan Göling och Pelle Röris som laddar ner filmer istället för att gå ner till videohörnan i byn. Det är för enkelt för medelsvenssons att tanka ner. 28 miljoner nedladdade filmer förra året är ett klart budskap - det var inte det som var meningen *skratt*

Det man inte tänker på är att den övriga handeln har tjänat på detta. Folk har helt enkelt mer pengar över till annan konsumtion. Visst händer det att jag köper program, filmer och skivor men inte i den utsträckning jag gjorde förr. Och visst händer det att jag ser en film på bio. Nä, pengarna går till helt andra saker som mitt boende, mina barn, bilar osv. Jag vill inte betala för något som är gratis och som alltid kommer att vara gratis, och med detta förslag så har de verkligen huggit i sten. Kan faktiskt inte komma på något som de kan hitta på förutom att släcka ner sida för sida allteftersom nya poppar upp och gamla poppar upp igen.

OK, skulle de åbelägga brednadsleverantören att lägga in ett filter som stoppar access till vissa sidor skulle nog medelsvensson tröttna, det är ju inga genier som pysslar med den stora delen av nedladdningen. Däremot går det aldrig att stoppa de som har lite koll. Regeringen, antipiratbyrån, underhållningsindustrin ligger inte bara ett steg efter, det handlar om en aktersegling av ljusår.

Sen det där snacket om att man använder allt man tankar ner - det är fel. Kanske en tiondel kommer till nytta. Och program man laddar ner är faktiskt bra för leverantören att de finns tillgängliga för amatörer, som såsmåningom kan bli proffs och köpa programmet när de lärt sig att använda det och börjar tjäna stålar. Det avdramatiserar tekniken. Denna del av tankningen är det aldrig något snack om, utan det är den passiva soffpotatisdelen av befolkningen som är kategoriserade som konsumenter som de vill åt. De som verkligen kan konsumera finfint och bara blir fetare. Troligen har chips o dipp industrin inget mot Pirate Bay;)

Som sagt... tillbaka på ruta ett. Och så kommer det alltid gå.