söndag 2 mars 2008

Andra bloggars skitsnack om Israel

Under morgonen och dagen har jag deltaget i diverse debatter om Israels ingripiande för att försvara sitt folk i Sderot, och detta har främst skett på olika blogglänkar jag hittat genom den här artikeln.

Jinge tog helt bort mitt inlägg där jag kritiserade källan till uppgifterna som ovanstående artikel baserar sig på. Jag har också svårt att på deras blogg hitta några kommentarer som är positiva till Israels agerande.

Svennson, "Rättframt från Vänster",
censurerar delvis mina inlägg och helt samma sak som ovanstående blogg. Förutom detta så är diverse saker (oftast liknelser) "Off-Topic" och tas även de bort.

Även Lars Ohly verkar ha påverkats av TTs och Hamas Propaganda. Andra bloggar skriver medhållande. Ingen verkar tänka kritiskt på vad artikeln säger.

Någon verkar dock hålla med mig. Mysigt.


Så vad säger artikeln?

Artikeln talar om ett sjuttiotal döda, ingen benämning förutom "Palestinier" ges och därav får vi intryck av att det rör sig om civila, vilket är felaktivt. BBC news säger att enbart sjutton döda var civila. Trots att detta är sjutton civila för mycket så har Israel en anledning. Från civila bostadsområden avfyras dagligen raketer mot staden Sderot, upp till femtio per dag. Nyhet?
Inte om du läser andra källor än se som TT skickar nyheter till.

"Men väldigt få dör" säger en person jag debatterar med. Visst, jag sätter väl upp en raketramp och börjar beskjuta Stockholm. Många skulle dö om en raket träffade Sergels Torg. Anledningen till att få gör det i Sderot är för att Israeliska Staten har vant sig. De har lärt sig från tre krig och installerat varningssytem och bombskyddsrum som skyddar befolkningen i Staden. Trots detta så ges befolkningen hörselproblem av dagliga bomblarm, panikkänslan av att veta att en anhörig kan ha drabbats samt att barnens skolgång kan tänkas ställas in.

Jag hör inga rop på att dessa individer som gör det skall ställas inför rätta. Jag hör inga rop som säger "Bojkotta palestina". Istället hör jag att det tydligen är rätt att avfyra robotar mot civila mål "för att få ut Israel ur Palestina."

Skamligt.

1 kommentar:

No sa...

Man kan väl säga "bojkotta israel" lika gärna som man kan säga "bojkotta palestina", men faktum är att en bojkott av palestina inte skulle göra så stor skillnad när de redan är avskilda från världen pga israel. Israel å andra sidan är mycket lättare att bojkotta eftersom de 1) är stora, 2) har stöd av USA. Minsta motståndets lag kanske?

Men du verkar citera BBC fel. Det står "The dead included at least 13 Palestinians civilians [...]". Minst 13 alltså. Det kan betyda 1000 döda eller 10 000 kanske!!! Läste dock bara början av artikeln.

Faktum är att en journalist i centrum av dödandet nog skulle dö ganska snabbt i det stora hela, så dessa tidningar måste förlita sig på "officiella" uppgifter, vilka förmodligen inte är de mest exakt då båda sidor driver propagandakrig.

Jag säger inte det jag inte säger, för att förtydliga.